Blog

Aandacht: Jij kiest

2020/05/12

Jij kiest je de kwaliteit van je leven.

Terug

De omstandigheden kun je niet altijd veranderen, wel jezelf.


Om te beginnen met een quote van Jerzy Gregorek, van Alcoholverslaving naar 4 keer wereldkampioen gewichtheffen:
Easy choices, hard life. Hard choices, easy life.” 


Leiderschap, begint bij jezelf. Als jij jezelf niet leidt, wie doet dat dan?


Waar ligt je focus?


Het is niet wat gebeurt dat het grootste deel van je toekomst bepaald, het overkomt ons allemaal. De sleutel is hoe je erop reageert en wat je eraan doet.

Wacht je totdat er iets in het leven veranderd of kies je zelf voor verandering?

 

Jij kiest gaat over: oordelen, dingen kwalijk te nemen (Onszelf, anderen of omstandigheden).

Jij kiest gaat over, waar ligt je focus? Waar plaats je je aandacht.

Wilskracht en concentratie. Wilskracht, de keuze om voor groei te kiezen, iedere keer opnieuw. ( Tip: onderaan deel ik een krachtige oefening om je concentratievermogen te trainen)

Vaak kunnen we de omstandigheden niet veranderen maar we kunnen onszelf wel veranderen.
Neem je verantwoordelijkheid over wat je wel kunt veranderen?


Niet kiezen is ook kiezen, voor het geconditioneerde, voor het vertrouwde en zelfs kiezen voor angst, angst voor verandering. Je denkt misschien het niet te kunnen, misschien denk je dat dingen nooit zullen veranderen.
De moed te hebben om bang en kwetsbaar te zijn.


Een mooi voorbeeld is ook het boek van Ryan Holiday “Het obstakel is de weg”.

"De grootse mannen en vrouwen in onze wereld hadden geen buitengewoon geluk of uitzonderlijke talenten en ervaringen. Het enige dat ze deden was leven volgens een enkel principe: "Dat wat in de weg staat wordt de weg.'”
Ze maakte de moeilijke keuze om niet te vluchten van problemen.

Welke moeilijke keuze kun jij maken?

Bij welke aspecten van je leven zou je verbetering kunnen aanbrengen?

  • Werk & carrière
  • Financiën
  • Gezondheid & Vitaliteit
  • Familie & vrienden
  • Ouderschap
  • Liefde & romantiek
  • Persoonlijke groei
  • Ontspanning & plezier
  • Maatschappelijke bijdrage

Wat zou je willen nalaten in het leven?

Investeer je alleen in materiële dingen (makkelijke keuze, instant gratificatie) of in persoonlijke groei?

Het kan uitdagend zijn en soms vergeten we simpelweg dat de mogelijkheid er altijd is.

De keuze tussen reactie of actie ondernemen en voor verandering gaan.


Enkele voorbeelden van wat een moeilijke keuze zou kunnen zijn:

  • Om hulp vragen
  • Iets vertellen
  • Minder eten
  • Gezonder eten
  • Minder snoepen, of om helemaal stoppen met snoepen
  • Je GSM weg te leggen op gepaste tijdstippen (bij je kinderen of partner)
  • Niet meteen op je gsm te kijken bij opstaan
  • Minder tv-tijd
  • Minder sociale media
  • Minder nieuws kijken
  • Vroeger op staan en een ochtendroutine starten.
  • Beginnen met reflecteren
  • Minder werken of juist meer doen

Toen ik zelf besloot helemaal te stoppen met snoep ontstond er zoveel meer vrijheid, energie en helderheid. Voor mij is het effect hetzelfde als stoppen met roken.

En ik begrijp dat het niet altijd makkelijk is, je aandacht leren verplaatsen (of mindset shiften) het is als het trainen van een spier. Hoe vaker we de keuze maken, hoe meer we die neurologische paden gaan aanmaken. In het begin is het misschien een klein pad, na een tijd een hogesnelheidslijn.

Een mooi filmpje dat laat zien hoe dit werk: Neuroplasticiteit 

Kun je je voorstellen hoeveel je kunt leren of veranderen als je iedere dag aan iets werkt, dag na dag 365 dagen op rij?

En als we het maar lang genoeg bewust toepassen zal het na verloop van tijd een automatisme zijn.


Welke houding kies je?

Psychologische Fitness is die keuze ieder moment toe te leren passen. Doen wat ertoe doet.

Ik kijk er naar uit om je te ondersteunen.

Deel dit op

Concentratieoefening


Progressief Woorden tellen:

Je neemt een boek, slaat hem op een willekeurige pagina open en je markeert het woord waar je begint te tellen.
In het begin bijvoorbeeld 50 woorden.
Je begint te tellen vanaf het woord dat je gemarkeerd hebt, tot 50 woorden verder. Dan tel je van dat woord terug opnieuw van 1 naar 50 en als het goed is kom je bij het woord uit dat gemarkeerd is.

Start opnieuw als er concentratieverlies is.


Als je 6 keer op en neer kunt zonder concentratie te verliezen kun je verhogen.
Van 50 woorden naar 75-100-125-150.


Weetje: Als je tot 500 woorden geraakt behoor je tot de top 1% van de bevolking wat concentratievermogen betreft.

Dit is een tip van Stephan Versendaal

Ga aan het roer staan. Zie jezelf graag. Werk en leef bewuster. Bevrijd jezelf van leegte, onrust, angst, wrijvingen, verdoving en verslaving. Leef vanuit integriteit. En zie overal schoonheid. Dat is psychologische fitness. En ik help jou daar graag bij, wie je ook bent.

Tips zoals deze in je mailbox?

Inzichten over psychologische fitness in je mailbox?
Schrijf in voor boeiende doe-het-zelftips.